Záhorie je oblasť na západ od Bratislavy, v smere od Lamača po Sekule. Na tomto území žili prevažne Slováci, v niektorých obciach okolo Bratislavy (Lamač, Dúbravka, Devínska Nová Ves) sa v polovici 16. storočia usadilo chorvátske obyvateľstvo. V diaspóre obývalo menšie mestečká nemecké obyvateľstvo a Židia. Konfesionálne bolo toto územie takmer čisto katolícke.
Batistová košeľa bola na širokých rukávoch zdobená dierkovou výšivkou, rovnako okolo rozstrihu a krku. Nohavice z bledomodrého súkna mali okolo dvoch rázporkov tmavomodré šnurovanie, v rázporkoch bol pretiahnutý jemný biely ručníček, dar od frajerky. Vesta z hodvábneho saténu alebo bodkovaného kartúnu bola len slávnostným a obradovým odevom. Siahala do pol chrbta, okolo krku bola vyšívaná, s dvoma vreckami, z gombíkovej dierky viseli taftové stuhy takmer po kolená. Vesta bola šitá tak, že sa zapínala len na prvý a posledný gombík.
Svadobným vrchným odevom ženícha bol priliehavý kabátik z tenkého modrého súkna (jankl). Po svadbe sa nosil ako sviatočný a príležitostný odev. Znakom družbov bol klobúk pestro zdobený stuhami, pierkami a kytičkami, ženích však mal za stuhou klobúka len zväzok rozmarínu. Archaickým sviatočným odevom mužov bola veľká súkenná halena bielej farby so širokým štvorcovým golierom, siahajúca pod kolená. Zaväzovala sa len na pletené šnúry a nosila sa prehodená cez plecia. Sviatočnou obuvou boli čierne čižmy s tvrdou sárou, vždy pekne naleštené.
Na zvýraznenie bokov sa pod vrchnú sukňu obliekala spodná, tuho naškrobená, tzv. škrobenica. K obradovému, ale aj príležitostnému odevu sa obliekalo viac škrobeníc, čo už vyžadovalo pomoc a prirodzene, toľké vrstvy sukní nedovoľovali sadnúť si. Na spodnicu sa odievala nariasená sukňa z atlasu, štofu alebo kašmíru.
Na sobáš sa pôvodne obliekala sukňa z tažkého súkna, zelenej, svetlo alebo tmavomodrej farby (kromrážka), zdobená v spodnej časti tromi pásmi stúh. Slávnostné rukávce boli z jemného bieleho batistu, vyšívané len bielou niťou. Rukávy boli široko nazbierané, siahali po lakte, kde sa na ne upevňovali tacle s naberaným volánom a širokou čipkou. Tacle boli veľmi praktickou súčasfou odevu. Jednak sa ušetrila látka na rukávy a jednak pri striedaní rozličných tacľov pôsobili tie isté rukávce vždy inak. Okolo hrdla sa priväzovalo široké riasené okružie z tylu (krézel), bohato vyšívané ako tacle, ale doplnené rozličnými ligotavými ozdôbkami a umelými kvietkami. Slávnostná i obradová zástera bola z jemného bieleho vapéru, vyšívaná ažúrkou a zdobená širokou paličkovanou čipkou, na sviatky a do kostola bývala aj kašmírová. Živôtik bol šitý z hodvábneho saténu alebo kvetovaného brokátu, často s prevládajúcou modrou, cyklámenovou a fialovou farbou, vzadu s pásmi strieborných nášiviek.
Neskôr sa nosili aj rozličné kabátiky a blúzy šité do pása, vzadu so šosíkmi, z podobných materiálov ako živôtiky, prípadne zo štofu a kartúnu. Zväčša sa k nim nosili sukne z tej istej látky. Svadobným vrchným odevom nevesty bol kabátik zo svetlomodrého súkna, ktorý sa zapínal na strieborné spony. Veľmi archaickým obradovým odevom bola mentieka z modrého súkna, siahajúca po členky. Zvnútra bola podšitá a zvonku lemovaná barančinou. Sviatočným zimným odevom bol biely baraní kožuch zdobený aplikáciami z irchy, ktorého predné časti sa upínali dozadu k pásu vyvrátené kožušinou nahor.
Najcharakteristickejším doplnkom ľudového odevu tejto oblasti bol čepiec s rezíduami módy biedermeier. Tento sloh pripomína celý mužský i ženský slávnostný odev, najviac však čepiec. Bol šitý z bieleho batistu, vyšívaný dierkovou výšivkou, s bohato naskladanou tylovou predničkou. Čepiec sa dozdobil rozličnými kvietkami, korálikmi a flitrami, niekedy bol farebne ladený do ružova alebo do svetlomodra.
Prvý čepiec dostala nevesta od krstnej mamy k vydaju a ako mladá žena ho potom nosila do kostola. Na čepiec sa nosili biele batistové, tylové alebo kašmírové šatky. Slobodné dievčatá mali na sviatky zvláštnu úpravu vlasov do štyroch vrkočov, upevnených na veniec so stuhami a inými ozdobami. Takého istého typu bola svadobná parta, len viac zdobená. K sviatočnému odevu patrili čižmy s tvrdou alebo do harmoniky naskladanou sárou, žlto a zeleno štepované.
Krojová pánska mužská košeľa sa robila z ľanového plátna. V súčastnosti sa používa bavlnené plátno.
Krojové košele vyšívané sú určené hlavne na slávnostné folklórne obrady, akou je svadba - odobierka a čepčenie mladuchy.
Tieto krojové košele sú z bavĺnených látok a výnimočne z ľanového plátna. Krojové súčasti sú Goraský, Liptovský, Terchovský klobúk.
Najčastejšie ich obsahuje Kysucký kroj, Oravský kroj, Terchovský kroj a Liptovský kroj.
Roznorodosť ľudového odevu vznikol v závislosti od lokality folklórnej oblasti.
Predaj Kysucká krojová košeľa, Oravská vyšívaná košeľa Liptovské krojové košele Detviansky kroj Horehronské kroje Hontiansky kroj Novohradské kroje Gemerské kroje Spišský kroj Šarišké kroje Zemplínsky kroj.
Folklórny súbor Kysučan pôsobí v okrese Čadca už desiatky rokov. Vo výbave má kroje z rôznych regiónov Slovenska.
Svadobný goralský kroj sa skladá z vyšívanej krojovej košele, goralskej vesty a klobúka, súkenných nohavíc a kabanice.
Krížiková výšivka.
Z množstva techník vyšívania podľa počítaných nití prvoradé miesto zaujíma krížikový steh. Patrí medzi najrozšírenejšie a najstaršie techniky v ľudovej výšivke. Zdobili sa ním súčasti odevu aj textílie takmer na celom Slovensku.
Krížikový ornament sa vytváral buď pozitívnym spôsobom, pri ktorom sa motívy vytvárali krížikom (na nevyšitom základe), alebo negatívnym spôsobom, pri ktorom motívy tvorili voľné nevyšité plôšky (vo vyšitom základe). Krížiková Výšivka sa často šila viacfarebne, pričom tvorila kompaktnú plochu.
Bohaté krížikové vzory charakterizovali oblasť západného Slovenska, okolie Nitry, Dolnej Marikovej, Fačkova, Horehronia, horného Liptova, Krupiny a Zemplína.
Krížik sa vyšíval niekoľkými spôsobmi z lícnej strany plátna, a to cez dve až štyri osnovné a útkové nite v závislosti od hrúbky a hustoty podkladu. Výnimku tvorila oblasť Krupiny, kde sa krížik vyšíval z rubovej strany plátna.
Krížik sa veľmi často kombinoval s vrkôčikovým krížikom, ktorý sa odlišoval hustotou ukladania nití a plastickosťou. Vyšíval sa zväčša tam, kde sa ním zapĺňala väčšia plocha. Vyšívaný v jednej aj vo viacerých súbežných linkách často dopĺňal a ohraničoval ornamentálne pásy vytvorené inými technikami (napr. hladkovaním, výrezom a hrachovinkou).
Krížik sa vyšíva sprava doľava cez rovnaký počet osnovných i útkových nití. Prvý steh sa položí zľava doprava uhlopriečne hore. Ihlou sa naberie vodorovným smerom sprava naľavo základný počet nití a vypichne sa. Druhý steh sa položí krížom cez prvý steh, vodorovné sa vypichne sprava naľavo a naberie dvojnásobný počet základných nití. Na rubovej strane vzniká v jednom rade zadný steh a v dru- hom stonkový steh.
Pri objednávaní v eshope sami rozhodujete o rozsahu zdobenia a ľahko dokážete ovplyviť výslednú cenu.
Produkt je vyrábaný na mieru postavy. Miery zadáte v objednávke eshop.
Dátum dodania závisí od aktuálnych možností výrobcu.
Je vhodné si termín telefonicky ovetiť.
Vaša farebná varianta výšivky
Vami požadovanú farebnú variantu môžete zadať pri vytváraní objednávky v E-shop NAOZAJ.EU.
Tu je miesto pre VAŠU kreativitu.
Sami vyberáte a určujete farby výšivky.
Jednotlivé farby zadáte v eshop naozaj.eu
Je nutné dodržať správne poradie farieb.
Pri určovaní poradia farieb sa riaďte ukážkami farebnej kombinácie výšivky (viď obrázky).
Ak chcete znížiť počet farieb výšivky (napríklad požadujete jednofarebnú výšivku) zadajte do výberových políčok eshop rovnakú farbu.
Krojová košeľa "EMIL" (s otvorenými rukávmi) je zdobená hladkovanou výšivkou na hrudi, límci, ramenách a nad zápästím.
Máte možnosť zvoliť rôzne farebné kombinácie výšivky, ale aj rozsah vyšívania (límec, hruď, ramená, nad zápästím). Tiež si môžete vybrať spôsob zapínania na hrudi: na gombíky, alebo bez gombíkov - saténovou šnúrkou na límci.
Výšivka je strojová, s použitím vlastných stehov so snahou o napodobenie ručného vyšívania. Aj preto je na nerozoznanie od ručnej výšivky. Základným materiálom je bavlnené plátno.
Košeľu ušijeme na mieru Vašej postavy - bez potreby návštevy krajčírky. Dodáme ju zásielkovou službou.
Najväčšiu skupinu v ľudovej výšivke na Slovensku tvoril rastlinný ornament. Štylizované rastlinné motívy sa často kombinovali s geometrickými tvarmi (vo výšivke podľa počítaných nití). Rastlinná ornamentika sa naplno rozvinula vo výšivke podľa predkresleného vzoru v období, keď sa na trh dostali továrenské materiály. Vývoj smeroval od jednoduchých štylizovaných motívov a kompozícií k bohatosti a v niektorých oblastiach až nápadnej dekoratívnosti. Základnými motívmi v rastlinnom ornamente boli tulipán, klinček, granátové jablko, okrúhly lupeňový kvet a ruža. Dopĺňali ich rozličné ďalšie kvety, vetvičky, puky, lístky a podobne.
Motív ruže sa používal vo výšivke neskôr, ako ostatné uvedené motívy. V niektorých oblastiach našiel uplatnenie najmä vo svojom naturalistickom podaní. Veľmi obľúbeným bol tento motív na východnom Slovensku najmä na Zemplíne (viď Slovenská ľudová výšivka... strana 37-38).
Ruža sa často objavuje na krojoch v lokalite Beskýd (Čadca) a dolných Kysúc (Vadičovská dolina), v celej Goralskej oblasti, ale aj Bratislavskej oblasti a na Záhorí vo forme vyšívaných stúh. V kombinácií s ostatnými rastlinnými motívmi nájdeme ružu na krojoch takmer po celom Slovensku.
Výšivka sa zameriavala na rastlinnú ornamentiku už v 16. až 18. storočí. Predlohy k výšivkám sa odkresľovali z drahých renesančných talianskych brokátov a zamatov (viď Encyklopédia Slovenska, vydané r. 1982, strana 439).